اقتصاد خرد

اقتصاد خرد

معنی کلمه اقتصاد خرد در فرهنگستان زبان و ادب

{microeconomics} [اقتصاد] شاخه ای از اقتصاد نظری که رفتار اقتصادی کارگزاران، ازجمله خانوار و بنگاه، را مطالعه می کند

معنی کلمه اقتصاد خرد در دانشنامه عمومی

اقتصاد خُرد ( به انگلیسی: Microeconomics ) شاخه ای از علم اقتصاد است که به مطالعهٔ منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف کنندگان و خانوارها و بنگاه ها می پردازد و اساس آن مدل های ریاضی است. اقتصاد خُرد چگونگی رفتار انسان ها و انتخاب هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می کند و به چگونگی تعامل میان خریداران و مصرف کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می پردازد. اقتصاد خُرد به خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای ویژه توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.
اقتصاد خرد، رفتار اقتصادی واحدهای تصمیم گیرنده خرد، انفرادی و کوچک شامل خانوارها و بنگاه های اقتصادی یا خریداران و فروشندگان، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، و بازارها اعم از بازارهای رقابت کامل، انحصار کامل، رقابت انحصاری، انحصار چند جانبه و درآمدها و هزینه های این بخش ها را بررسی می کند همچنین به توابع تولید، منحنی امکانات تولید، هزینه فرصت و مسائل مربوط به تولید و هزینه ها، بررسی بازار عوامل تولید اعم از سرمایه، زمین و نیروی کار و انواع هزینه ها و توابع هزینه و ارتباط آن با تولید و مقیاس تولید، درآمد و توابع درآمد و بودجه مصرف کننده، کشش های بین سرمایه و نیروی کار، نظریه بازی ها و نظریات مختلف در این رابطه ها می پردازد.
از همه مهمتر به مسائل پایه ای اقتصاد شامل عرضه و تقاضا، انواع کالا و کشش ها، روابط بین کالاها و مطلوبیت ، ترجیحات مصرف کننده، منحنی بی تفاوتی آن ها و تاثیر مالیات و یارانه، سهمیه بندی، جیره بندی و . . . . و سیاست اقتصادی ( سقف قیمت یا کف قیمت ) بر روی آن ها و مازاد رفاه مصرف کننده و تولیدکننده می پردازند.
اقتصاد خرد یا اقتصاد مایکرو به بررسی رفتار واحدهای اقتصادی تصمیم گیرنده انفرادی می پردازد، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می دهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف کننده، رفتار تولیدکننده، تعادل بازار و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، مصرف ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می دهد. به طور خلاصه اقتصاد خرد به مطالعه متغیرهای خرد مانند مثلاً، قیمت در بازار رقابت کامل، می پردازد در حالیکه اقتصاد کلان به مطالعه متغیرهای کلان مانند تورم در یک کشور می پردازد.

معنی کلمه اقتصاد خرد در دانشنامه آزاد فارسی

اقتصاد خُرد (microeconomics)
شاخه ای از اقتصاد، برای مطالعه دربارۀ واحدهای انفرادی تصمیم گیرنده در اقتصاد. این واحدها عبارت اند از مصرف کننده، مؤسسه، یا صنعت. اقتصاد خُرد، برخلاف اقتصاد کلان، چگونگی عملکرد بازارهای مختلف و چگونگی انتخاب های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پیامدهای این انتخاب ها را بررسی می کند. این بررسی ها از طریق تجزیه و تحلیل چگونگی تعیین قیمت کالاها و مقدار کالاهایی که خرید و فروش می شوند صورت می گیرند. به بیان ساده، اقتصاد خرد در وهلۀ اول، بازاری را تجزیه و تحلیل می کند که در آن رقابت کامل حاکم است، یعنی یک وضعیت نظری که فقط هنگامی وجود دارد که هیچ تولیدکننده یا مصرف کننده ای نتواند به تنهایی تأثیری بر قیمت بازار داشته باشد. در دنیای واقعی، بنابه دلایل مختلف (وجود انحصار، موانع تجارت، و نظیر این ها) همیشه رقابت ناقص است و اقتصاد خُرد، تأثیر این وضعیت بر دستمزدها و قیمت ها را بررسی می کند. زیربنای این موضوعات و سایر مطالب مربوط به اقتصاد خُرد، مفهوم بهینگی یا مطلوبیت است که اولین بار ویلفردو پارتو در قرن ۱۹ آن را مطرح کرد. استنباط پارتو از کارآمدترین وضعیت یک اقتصاد، که در آن تخصیص مجدد منابع بدون ضرر به موقعیت شخص دیگر امکان ندارد، بسیار نافذ و مهم بوده است.

معنی کلمه اقتصاد خرد در ویکی واژه

شاخه‌ای از اقتصاد نظری که رفتار اقتصادی کارگزاران، ازجمله خانوار و بنگاه، را مطالعه می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه اقتصاد خرد

در اقتصاد خرد، آزادی انتخاب عبارت است از آزادی فعالان اقتصادی برای تخصیص منابع، به‌نحوی که در میان گزینه‌هایی (مانند کالاها، خدمات) که در دسترس‌شان قرار دارد، صلاح‌اندیشی می‌کنند. این شامل آزادی به‌کارگیری مشاغلی است که در توان آن‌هاست.
در اقتصاد خرد، گاهی این اصطلاح برای توصیف روابط بین «نیاز» و «تقاضا» برای یک محصول به کار برده می‌شود. مشاهده شده‌است که علاقه توده مردم به یک محصول هنگامی که فروش آن زیاد گردد، به صورت غیر منطقی افزایش می‌یابد که این معمولاً با اصول تئوری عرضه و تقاضا منافات دارد. معمولاً فرض می‌شود که مشتریان کالا با توجه به قیمت و نیاز خود تصمیم‌گیری می‌کنند، که این فرض گاهی اوقات به خاطر این اثر یا آثار دیگر، برقرار نمی‌گردد.
رابرت باررو تصریح کرد که به دلیل تعادل ریکاردی در حضور انگیزه ارث، وقتی دولت برای آنها اوراق قرضه صادر می‌کند، مردم فکر نمی‌کنند ثروتمندتر هستند، زیرا کوپن‌های اوراق قرضه دولتی باید از افزایش مالیات آینده پرداخت شود. بنابراین، وی استدلال کرد که در سطح اقتصاد خرد، با سهم بدهی که از طرف دولت ملی گرفته شده، سطح ذهنی ثروت کاهش می‌یابد. در نتیجه اوراق قرضه نباید به عنوان بخشی از ثروت خالص در سطح کلان در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که هیچ راهی برای دولت وجود ندارد که با انتشار اوراق قرضه «اثر پیگو» ایجاد کند، زیرا سطح کل ثروت افزایش نمی‌یابد.
بسیاری از مفاهیم و مدل‌های تحلیلی ارائه شده توسط مارشال هنوز هم به عنوان پایه و اساس آموزش اقتصاد خرد به‌ویژه برای سال‌های نخست ورود به دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.