افروختگی

معنی کلمه افروختگی در لغت نامه دهخدا

افروختگی. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( حامص ) اشتعال. ( زمخشری ). احتراق. اشتعال. درگرفتگی آتش. ( ناظم الاطباء ). روشنی. ( یادداشت دهخدا ) :
گرچه همه کوکبی بتاب است
افروختگی در آفتاب است.نظامی.

معنی کلمه افروختگی در فرهنگ عمید

حالت افروخته بودن، درگرفتگی آتش.

معنی کلمه افروختگی در فرهنگ فارسی

مشتعل بودن اشتعال احتراق .

جملاتی از کاربرد کلمه افروختگی

مهمترین عوارض جانبی آملودیپین شامل افت فشار خون، ادم مفصل، خارش پوست، بر افروختگی و تعریق، سردرد و حالت تهوع است. سایر عوارض جانبی این دارو شامل درد شکم، تنگی نفس، التهاب گلو، زبان و لب است که نادر میباشد.
قلبی-عروقی: تپش قلب ، برافروختگی مشخص ،کاهش فشارخون، تاکیکاردی بطنی و سایر اختلالات خطرناک ریتمهای قلبی،اکستراسیستول، نارسایی گردش خون
هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیدهٔ ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید.
این طرح به فرماندهی عالی نیروی زمینی ارائه گشت اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. هالدر که از تلاش فون مانشتاین برای تأثیرگذاری در برنامه‌ریزی فرماندهی عالی نیروی زمینی و ارسال متوالی یادداشت‌ها خشمگین شده بود، تصمیم گرفت جهت ساکت و دور کردنش از امور ستادی، او را از ریاست ستاد گروه ارتش آ عزل و ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۰ به فرماندهی سپاه ۳۸ منصوب نماید. این سپاه هنوز شکل نگرفته بود و می‌بایست در اشتتین ایجاد می‌شد. چنین واکشنی از سمت فرماندهی عالی که دست کم یک سپاه زرهی یا یک سپاه آماده رزم را به او نسپرده بود، موجب برافروختگی فون مانشتاین گشت. در خواست او برای فرماندهی یک سپاه زرهی به این بهانه که تجربه کافی بدان منظور را ندارد، شد.
اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد.
وقتی ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد، جزر و مد بیشتری صورت می‌گیرد و بالاآمدگی آب چیزی حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر بیشتر می‌شود، که بنا بر موقعیت جغرافیایی، این مقدار می‌تواند کم و زیاد گردد.
توفان کاترینا و زلزلهٔ عشق‌آباد و فعالیت کوه‌های آتشفشان و گردباد برف در شمال‌شرقی ایالات متحدهٔ آمریکا و زلزلهٔ ژاپن و… هیچ ربطی به اَبَرماه یا ماه‌افروختگی ندارد
پرواز شرر شبنم و افروختگی گل امشب ز رخت سیر چمن در سر شمع است
دانشمندان تأثیر نزدیک و نزدیک‌تر شدن ماه به زمین را تنها تغییرات اندک در جزر و مد دریاها و اقیانوس‌ها می‌دانند و برخلاف طالع‌بینان و خرافه‌پرستان، حوادثی چون زمین‌لرزه و طوفان و افزایش انرژی و… را به ماه‌افروختگی یا اَبَرماه نسبت نمی‌دهند.
گرچه همه کوکبی به تاب است افروختگی در آفتاب است