اطفای حریق

معنی کلمه اطفای حریق در فرهنگستان زبان و ادب

{fire suppression} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] تمامی اقداماتی که در عملیات خاموش کردن حریق، از مرحلۀ کشف حریق تا خاموش سازی آن انجام می شود

معنی کلمه اطفای حریق در ویکی واژه

تمامی اقداماتی که در عملیات خاموش کردن حریق، از مرحلۀ کشف حریق تا خاموش‌سازی آن انجام می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اطفای حریق

از سویی دیگر، تصاویر ویدئویی گرفته شده از لحظه فروریختن ساختمان، از وقوع چند انفجار پی در پی در لحظه فروریختن ساختمان حکایت دارند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز از وقوع چند انفجار شدید در داخل ساختمان، لحظاتی پیش از فروریختن ساختمان خبر داده بود. وی در مصاحبه‌ای، عنوان کرد «آتش نشانان در مراحل پایانی عملیات اطفای حریق بودند که ناگهان ساختمان تخریب شد.» وی «چند انفجار شدید» را سبب تخریب کامل ساختمان عنوان کرد.
همچنین می‌توان سیستم‌های خاموش‌کننده آتش یا اطفاء حریق را به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیم کرد؛ که در نوع اول یعنی دستی، عملیات خاموش کردن آتش به صورت دستی و توسط افراد یا آتش نشانان صورت می‌پذیرد و در نوع دوم یعنی اطفای حریق اتوماتیک، این عملیات به صورت خودکار و بدون حضور عوامل انسانی صورت می‌پذیرد.
تلاش‌های اطفای حریق بیش از ۱۲۰۰ آتش‌نشان را شامل می‌شود که برای مهار و در نهایت خاموش کردن آتش تلاش کردند. کنترل کامل آتش بیش از دو هفته طول کشید و آخرین خدمه در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۷ منطقه را ترک کردند.
خاموش کردن یا اطفای حریق مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات دارد. به شخصی که به صورت تخصصی به مهارت‌های اطفاء حریق آشناست آتش‌نشان می‌گویند.
روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، آتش‌سوزی منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ خائیز، دوباره از تنگه‌ای به سمت بهبهان شعله‌ور شده و در حال پیشروی است. تا کنون یکی از نیروهای اطفای حریق کشته و ۳ نفر مجروح شده‌اند. برای مهار آتش نیاز به بالگرد آب پاش دارند ولی تا کنون تعدادی از نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش حضور داشتند.
عامل مهمی که تلاش‌های اطفای حریق را ناکام گذاشت، باریکی خیابان‌ها بود. حتی در شرایط عادی، ترکیبی از گاری‌ها، واگن‌ها و عابران پیاده در کوچه‌های باریک مرتباً سبب بن‌بست و تصادف می‌شد. پناهندگانی که به سمت بیرون و دور از مرکز آتش‌سوزی فرار می‌کردند، توسط سربازانی که سعی می‌کردند خیابان‌ها را برای آتش نشانان خلوت نگه دارند، متوقف شدندکه خودسبب وحشت بیشتر شد.
بنابر آمار پنتاگون، حزب بعث در محوطه اطراف چاه‌های نفت کویت بیش از ۱۰ هزار مین کار گذاشتند تا عملیات اطفای حریق را سخت‌تر کنند.