اشغال نظامی

معنی کلمه اشغال نظامی در فرهنگستان زبان و ادب

{military occupation} [علوم نظامی] وضعیتی که در آن سرزمینی تحت واپایش مؤثر نیروهای مسلح بیگانه است

معنی کلمه اشغال نظامی در ویکی واژه

وضعیتی که در آن سرزمینی تحت واپایش مؤثر نیروهای مسلح بیگانه است.

جملاتی از کاربرد کلمه اشغال نظامی

او-ای-تی-اِی در ۲۳ اکتبر ۱۹۱۸ تحت قوانین پذیرفته شده اشغال نظامی تأسیس شد.
در سال ۱۳۰۰خورشیدی در شهر درگز در شمالی‌ترین نقطه خراسان دیده به جهان گشود و دوره ابتدایی را در درگز و تحصیلات متوسطه را در مشهد به پایان رسانید. ابوالفضل قاسمی سالهای ۱۳۰۰تا ۱۳۲۰ را در آن شهر مرزی تجربه اندوخت، سپس در مشهد وارد دانشکده افسری گردید اما با رفتن رضاشاه و اشغال نظامی ایران از دانشگاه افسری بیرون آمد و وارد خدمات دولتی در شرکت برق تهران، دانشگاه تهران، رئیس گنجینه کتابهای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به ترتیب مشغول بکار شد و در انتها بعد از بازنشسته شدن دکتر ایرج افشار، به ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران انتخاب و با همین عنوان بازنشست شد.
وضعیت اورشلیم یکی از مهم‌ترین موضوعات در مناقشه اسرائیل و فلسطین بوده است. در سال ۱۹۴۷ قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد حکومت آینده فلسطین مقرر کرد تا این شهر برای یک دوره ده ساله تحت کنترل هیچ‌کدام از دو کشور فلسطین و اسرائیل قرار نگیرد و با یک رژیم ویژه بین‌المللی با نظارت سازمان ملل متحد اداره شود. اما این طرح هیچگاه اجرایی نشد. با پایان جنگ ۱۹۴۸ بخش غربی شهر به تصرف اسرائیل و بخش شرقی به تصرف اردن درآمد و اسرائیل در جنگ شش روزه بخش شرقی را نیز تصرف کرد. جامعه جهانی حضور اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی و بخش‌های دیگر کرانه باختری رود اردن را «اشغال نظامی» می‌داند و به همین دلیل هم با ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در این مناطق مخالف است.
در سال ۱۸۸۲ یک مصری وطن‌پرست به نام احمد عرابی پاشا که وزیر جنگ بود، زیر بار دخالت حاکم انگلیسی مصر نرفت و یک شورش مسلحانه تمام عیار سراسر مصر را فرا گرفت. این قیام بعدها سرکوب شد و بعد از دستگیری «عرابی پاشا» انگلستان به اشغال نظامی مصر و سودان پرداخت و این اشغال استعماری ۷۰ سال به طول انجامید و سرانجام با کودتای مصر و عقد قرارداد جدیدی میان مصر و انگلستان به پایان رسید.
آتش‌سوزی بزرگ نیویورک یک آتش‌سوزی ویران‌گر بود که در شامگاه بیستم سپتامبر ۱۷۷۶ و صبح روز بعد، ۲۱ سپتامبر در بخش غربی منهتن که آن‌زمان منهتن جنوبیخوانده می‌شد، رخ داد. این آتش‌سوزی در اوایل اشغال نظامی ارتش بریتانیا در حین جنگ انقلاب آمریکا رخ داد.
در فرایند فرهنگ‌پذیری، تغییر هدف‌دار زمانی اتفاق می‌افتد که یک گروه، سلطه بر دیگری را از طریق اشغال نظامی یا کنترل سیاسی برقرار می‌کند. فرایندهایی که در اثر تغییر هدف‌دار اتفاق می‌افتند عبارتند از آسیمیلاسیون اجباری، یعنی جایگزینی کامل یک فرهنگ توسط دیگری، و مقاومت در برابر فرهنگ حاکم. از آنجایی که تغییر هدف‌دار بر اعضای فرهنگِ میزبان تحمیل شده‌است، کمتر احتمال دارد که اثرات آن در دراز مدت حفظ شود.
از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، روسیه، درگیر اختلافات سرزمینی با تعدادی از کشورها بوده که این اختلافات در درجه اول، جنبه‌ای از درگیری‌های پساشوروی بوده و منجر به از دست دادن قلمروی مستقل برخی کشورها شده است که بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی، آن را به عنوان اشغال نظامی توسط روسیه می‌شناسند. به‌این‌ترتیب، این سرزمین‌ها، صرف نظر از اینکه وضعیت آنها در قوانین روسیه چه چیزی است، معمولاً به‌عنوان سرزمین‌های تحت اشغال روسیه توصیف می‌شوند. این اصطلاح برای گرجستان (در آبخاز و اوستیای جنوبی)، برای مولداوی (در ترانس‌نیستریا) و برای اوکراین (در کریمه، دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا) به‌کار می‌رود.
در سال ۱۹۵۹ میلادی، ارتش آزادی‌بخش خلق با نهضت مقاومت تبت، وارد «جنگی نابرابر» شد و در ۱۰ مارس ۱۹۵۹ مقاومت لهاسا را در هم شکست و تبت را به اشغال نظامی جمهوری خلق چین درآورد.