اسپیروکت
معنی کلمه اسپیروکت در فرهنگ عمید

اسپیروکت

معنی کلمه اسپیروکت در فرهنگ عمید

هر نوع باکتری مارپیچ یا فنرمانند بیماری زا مانندِ عامل سیفلیس.

معنی کلمه اسپیروکت در دانشنامه عمومی

اسپیروکِـت ( نام علمی: Spirochaetae ) نام یک شاخه از حوزه باکتری است.
اسپیروکت راسته ای از باکتری های گرم منفی هستند که شکلی مارپیچی و فنرمانند دارند مانند بورلیا بورگدورفری عامل بیماری لایم.
این باکتری ها عموماً مارپیچی شکل و بسیار باریک بوده با غشای دولایه که اغلب به دلیل داشتن تاژک ( داخلی ) ( Axial filament ) متحرک هستند. درازای اسپیروکت ها از ۵ تا ۵۰ میکرون و پهنای آن ها از ۰٫۱ تا ۰٫۷ میکرون است. به دلیل باریک بودن برای مشاهده آنها از میکروسکوپ زمینه تاریک یا فاز کنتراست استفاده می کنند.
به سه خانواده اسپیروکتاسه ( Spirochaetaceae ) لپتوسپیراسه ( Leptospiraceae ) و براکیسپیراسه ( Brachyspiraceae ) تقسیم می شوند.
خانواده اسپیروکتاسه شامل دو جنس بیماریزای بورلیا ( عامل بیماری لایم ) و ترپونما ( عامل بیماری سیفلیس ) است. برخی اسپیروکت ها جزو فلور نرمال دهان هستند. جنس لپتوسپیرا از خانواده لپتوسپیراسه عامل لپتوسپیروز است.
معنی کلمه اسپیروکت در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه اسپیروکت

در برخی از تحقیقات اشاره شده که کژتابی آمیلوئید بتا و پروتئین تاو منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو و در نتیجه التهاب مزمن می‌شود و با پاتولوژی آلزایمر مرتبط است. التهاب عصبی جزو مشخصات سایر بیماری‌های زوال عصبی از جمله پارکینسون و ای ال اس نیز هست. عفونت‌های اسپیروکت را نیز به دمانس مرتبط دانسته‌اند.