استفعال

معنی کلمه استفعال در لغت نامه دهخدا

استفعال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بابی از ده باب مصادر ثلاثی مزید در صرف زبان عربی.

معنی کلمه استفعال در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - طلب فعل کردن . ۲ - نام یکی از باب های ده گانة ثلاثی مزید در صرف زبان عربی که با افزودن «اِست .» در آغاز فعل مجرد ساخته می شود و معنی آن درخواست چیزی کردن و خواستار آن چیز گردیدن است . چنان که استخراج به معنی بیرون آوردن است .

معنی کلمه استفعال در فرهنگ عمید

در صرف عربی، یکی از باب های ده گانۀ مصادر ثلاثی مزید که مفهوم درخواست کاری یا چیزی را می رساند.

معنی کلمه استفعال در فرهنگ فارسی

ونام یکی ازبابهای دهگانه مصادرثلاثی مزیدزبان عربی که مفهوم درخواست کاری یاچیزی رامیرساند
( مصدر ) ۱ - طلب فعل کردن . ۲ - نام یکی از بابهای ده گان. ثلاثی مزید در صرف زبان عربی که با افزودن در آغاز فعل مجرد ساخته میشود و معنی آن در خواست چیزی کردن و خواستار آن چیز گردیدن است چنانکه استخراج بمعنی بیرون آوردن خواستن است .

معنی کلمه استفعال در ویکی واژه

طلب فعل کردن.
نام یکی از باب‌های ده گانة ثلاثی مزید در صرف زبان عربی که با افزودن «اِست.» در آغاز فعل مجرد ساخته می‌شود و معنی آن درخواست چیزی کردن و خواستار آن چیز گردیدن
چنان که استخراج به معنی بیرون آوردن

جملاتی از کاربرد کلمه استفعال

«مستضعف» دارای انواع مختلفی است اعم از مستضعف فکری، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی. به‌طور کلی، اشارهٔ قرآن بیشتر روی مستضعفین سیاسی و اخلاقی است. «مستضعف بودن» به این معنا نیست که شخص «ضعیف» و فاقد قدرت و نیرو باشد؛ مستضعف کسی است که دارای نیروهای بالقوه و احیاناً بالفعل است اما ازسوی ظالمان تحت فشار قرار گرفته‌است. لغت «مستضعف» گرچه از ریشهٔ «ضعف» است اما از آنجا که در باب استفعال قرار دارد نشان می‌دهد «مستضعف» توسط فرد یا افرادی به ضعف کشیده و محدود شده‌است. در تقابل با فردِ «مستضعف»، «مستکبران» و اشراف و نجبای زمانه قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنند از طریق ممکن مستضعفین را تحت سلطه خود بگیرند و آنها را تحت ظلم و ستم خود قرار دهند.
باب استفعال از بهر طلب می آید صبر کن ز آنکه جوابت ز عقب می آید