اردام

معنی کلمه اردام در لغت نامه دهخدا

اردام. [ اِ ]( ع مص ) همیشه بودن. || اردام سحاب ؛ ساکن و برجای ماندن ابر. ( منتهی الارب ). || همیشه شدن. اردام حُمّی ̍؛ بر جای و لازم ماندن تب. پیوسته شدن تب. ( تاج المصادر بیهقی ). || اردام شجر؛ سبز شدن و برگ برآوردن پس از آنکه خشک بود. برگ آوردن و سبز گردیدن درخت بعد خشکی. ( منتهی الارب ). || اردام بعیر؛ بپا زدن شتر را تا تیز رود.

معنی کلمه اردام در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) همیشه بودن ، ساکن و پابرجا بودن . ۲ - (مص م . ) رام ساختن ، خاک ریزی کردن .

معنی کلمه اردام در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) همیشه بودن ساکن و پا بر جا بودن . ۲ - ( مصدر ) رام ساختن خاک ریزی کردن .

معنی کلمه اردام در ویکی واژه

همیشه بودن، ساکن و پابرجا بودن.
رام ساختن، خاک ریزی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه اردام

قله از نظر استحکام یا تسکین موضعی فوق‌العاده چشمگیر نیست و کوهستانی از نوع قطعه گسلی است. این کوه در منطقه جنوبی پارک ملی اراویکولام در محل اتصال کارداموم هیلز، آنیمیمالای هیلز و پالانی هیلز واقع شده‌است. نزدیکترین شهر به ان شهر مونار است که، ۱۳ کیلومتر (۸٫۱ مایل) تا آن فاصله دارد. آسانترین مسیر رسیدن به قله آنامودی پیاده‌روی از لحاظ فنی آسان در دامنه‌های چمن است که از یک فلات کوه‌نورد با ارتفاع پایه در حدود ۲۰۰۰ متر (۶٬۶۰۰ فوت) شروع می‌شود. دامنه‌های شمالی و جنوبی دارای شیبی ملایم است، در حالی که دامنه‌های شرقی و غربی دارای شیب تندتری است و دارای سنگ چهره‌های سخت‌تر است.
بنابر هندوئیسم سوامینارایان، واژهٔ آکشاردام به معنای کاخ یا محل زندگی رب‌النوه سوامینارایان است و به باور پیروانش خانهٔ زمینی خدا است.
مجو درستیِ عهد از جهانِ سست نهاد که این عجوز، عروس هزاردامادست
آکشاردام یک معبد هندو و پردیس فرهنگی-روحانی در دهلی هند است. این مجموعه در حاشیهٔ رود جمنا و مجاورت دهکدهٔ مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع سال ۲۰۱۰ واقع شده‌است و هزاران سال از سنت‌های مردم هند، فرهنگ هندوئیسم، روحانیت و معماری هندی را به نمایش می‌گذارد. این بنا را، که طرح و نقشهٔ آن را ماهاراج یوگیجی از سال ۱۹۶۸ در نظر داشته، جانشین او ماهاراج پراموخ سووآمی عملی کرده‌است و ساخت‌وساز آن را نیز سازمان باپس بر عهده داشته.
مجموعهٔ آکشاردام را، که مقصد ۷۰ درصد گردشگران به دهلی است، رئیس‌جمهوری هند ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام به‌شکل رسمی در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ افتتاح کرد.
۷۰۰۰ هزار کارگر ماهر به همراه ۳۰۰۰ داوطلب بر روی بنای معبد آکشاردام کار کردند و بیش از ۶۰۰۰ تن سنگ رس از راجستان به این معبد فرستاده شد. ۸ راهب مأمور نظارت بر پروژهٔ معبد بودند که اکثر آن‌ها در طی کار بر روی آکشاردام گجرات تجربهٔ ساخت‌وساز را کسب کرده بودند.
نام کاسپین اگرچه در همه جهان رسمیت دارداما در ایران تنها از سال ۱۳۸۲ این نام وارد ادبیات فارسی گردید. تا قبل از آن هیچگونه کار مطالعاتی آکادمیک در مورد ریشه نام کاسی‌ها نشده بود.
در آکشاردام دهلی، همانند آکشاردام دیگری که قبل‌تر در گجرات ساخته شده بود، حرم اصلی کانون مجموعه است و تالارهایی، شامل اطلاعاتی در مورد زندگی و آثار سوامینارایان، در اطراف آن قرار دارند. طراحان مجموعه در این تالارها از فناوری‌های مدرن اطلاعات و ارتباطات عمومی بهره برده‌اند.
دلهاکه جا به زلف معنبر گرفته اند بی انتظاردامن محشر گرفته اند
عقود گوهر از دست و زبانش نثاردامن آخرزمان باد