اربیتا

معنی کلمه اربیتا در لغت نامه دهخدا

اربیتا. [ اَ ] ( هزوارش ، اِ ) بلغت ژند و پاژند بام خانه را گویند. ( برهان قاطع ).

معنی کلمه اربیتا در ویکی واژه

اربیتا (جمع اربیتا‌ها)
به لغت ژند و پاژند بام خانه را گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه اربیتا

اربیتا دهستانی در استان آبیلای اسپانیا است.
در شیمی پیوند آروماتیک یا شش ضلعی به پیوندی گفته می‌شود که در آن یک حلقه جفت از پیوندهای غیراشباع، جفتهای تکی یا اربیتال‌های خالی یک استواری قویتر از استواری جفتسازی تنها را از خود نشان می‌دهند.
آموباربیتال از دهه ۱۹۸۰، مورد سوءمصرف گسترده‌ای قرار گرفته‌است و به‌دلیل کپسول آبی‌رنگ آن، به‌طور عامیانه به «بهشت آبی» معروف شده‌است.
آلخاندرا پیسارنیک از افسردگی رنج می‌برد و دو مرتبه تلاشِ ناموفق برای خودکشی داشت و به همین سبب، تحتِ پیگیری و درمان بود. او در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۲ میلادی، در حالی که ۳۶ سال داشت و تنها دو هفته بود که از یک بیمارستان روانپزشکی مرخص شده بود، با خوردن ۵۰ عدد قرص «سِکوباربیتال سدیم» خودکشی کرد. جسدش در «آرامگاه تابلادا» در بوئنوس آیرس به‌خاک سپرده شده است.
مرگ او رسماً خودکشی اعلام شد. همکار هافمن، متهم شیکاگو سون، دیوید دلینگر، در این مورد بحث کرد. او گفت: «من یک لحظه هم موضوع خودکشی را باور نمی‌کنم» و گفت که هافمن «برنامه‌های متعددی برای آینده داشت.» با این حال، پزشکی قانونی پای این حکم ایستاد و گفت: هیچ راهی برای مصرف این مقدار فنوباربیتال بدون عمد وجود ندارد، عمدی و خودخواسته بوده‌است.
هافمن فعالیت خود را تا دهه ۱۹۷۰ ادامه داد و همچنان نمادی از جنبش ضد جنگ و دوران ضد فرهنگ است. وی در سال ۱۹۸۹ و در ۵۲ سالگی، با مصرف بیش از حد فنوباربیتال خودکشی نمود.
آموباربیتال اصطلاحاً به‌عنوان یک سرم حقیقت شهرت دارد. تحت تأثیر دارو، فرد اطلاعاتی را افشا کند که در شرایط عادی از بیان آن‌ها خودداری می‌کند.
اتانول عمدتا به عنوان یک نگهدارنده ضد میکروبی در بیش از 700 داروی مایع از جمله استامینوفن ، مکمل های آهن ، رانیتیدین ، فوروزماید ، مانیتول ، فنوباربیتال ، تری متوپریم/سولفامتوکسازول و داروهای سرفه بدون نسخه وجود دارد .