اتاقک خلبان
معنی کلمه اتاقک خلبان در دانشنامه عمومی
هواپیمای آورو تایپ اف نخستین هواپیمای دارای کابین سرپوشیده بود که در سال ۱۹۱۲ ساخته شد. تا میانهٔ دههٔ ۱۹۳۰ بیشتر جنگنده ها دارای اتاقک خلبان روباز بودند، ولی از میانهٔ این دهه به بعد اتاقک های خلبان سرپوشیده معمول گشت. مهمترین علت نداشتن اتاقک خلبان سرپوشیده در هواپیماهای دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم موادی بود که پنجره ها از آن ساخته می شد. پیش از به کارگیری پرپکس در سال ۱۹۳۳ پنجره ها یا از شیشهٔ ایمن ساخته می شد که سنگین بود یا از نیترات سلولز که به سرعت زرد می شد و بسیار قابل اشتعال بود. در میانهٔ دهه ۱۹۲۰ بسیاری از سازندگان هواپیما برای نخستین بار آغاز به به کار بردن اتاقک های خلبان سرپوشیده کردند.
فوکر سه موتوره در سال ۱۹۲۴، یونکرس و۳۴ در سال ۱۹۲۶، فورد سه موتوره در سال ۱۹۲۶، لاکهید وگا در سال ۱۹۲۷ و روح سنت لوییس نخستین هواپیماها با اتاقک خلبان سرپوشیده بودند.
واژهٔ کاکپیت از واژهٔ cockpit در زبان انگلیسی گرفته شده است. این واژه از اواخر سدهٔ شانزدهم میلادی در زبان انگلیسی پدیدار شد که از دو واژهٔ cock + pit تشکیل شده و به چاله ای گفته می شد که خروس جنگی ها را در آن به جان هم می انداختند. این اصطلاح در سال ۱۹۱۴ میلادی برای هواپیما به کار برده شد.
اتاقک خلبان (فیلم). «اتاقک خلبان» ( انگلیسی: Cockpit ( film ) ) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
معنی کلمه اتاقک خلبان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه اتاقک خلبان
در سال ۱۹۳۷ مدل سوم دوباره اما این بار جهت برخی آزمایش ها فراخوانده شد. بدین منظور صندلی دومی پشت صندلی خلبان برای مشاهده گر تعبیه گردید و اتاقک خلبان بهطور کامل سرپوشیده شد. از این هواپیما برای نخستین در آزمایش توپ خودکار ۲۰ میلیمتری استفاده به عمل آمد که آن را به اولین هواپیمای مسلح به این جنگافزار تبدیل نمود. از این توپ خودکار به عنوان سلاح استاندارد جنگندههای آلمانی با موتور خطی در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد. در سال ۱۹۳۸ نیز از این هواپیما برای آزمایش برآافزا استفاده گردید.
دو پسر در تعطیلات آخر هفته در حال کندن چالهای در زمینی بایر هستند که جف به درون غاری زیرزمینی میافتد. در آنجا آنها اسکلت یک سرباز رومی را در کنار یک شیء بزرگ گرد میبینند. متوجه خالی بودن داخل آن شده و میفهمند که فضای داخل آن یه اتاقک خلبان دونفره است. آنها پس از مدتی با فشردن دادن کلیدهای رنگی آن به کار با آن پی برده و میتوانند با آن پرواز کنند.
پس از پرواز دومین پیش نمونهٔ لانکاستر سفارشهای بعدی منچستر به نفع لانکاستر لغو شد. طراحی منچستر و لانکاستر بسیار شبیه همدیگر بود و هر دو دارای اتاقک خلبان گلخانهای، دماغهٔ برجکدار و دم دوقلو بودند.