آکتین

آکتین

معنی کلمه آکتین در دانشنامه عمومی

اکتین نوعی پروتئین کروی است که در همهٔ یاخته های یوکاریوتی یافت می شود مانند میکروفیلامنت ها. در سلولهای ماهیچه ای نیز یافت می شود. اکتین پروتئین سازندهٔ ساختار میکروفیلامنت ها است. سمومی که ذخیره مونومری اکتین را مختل می کنند برای مطالعه پویایی اکتین مناسبند. بعضی از قارچ ها و اسفنج ها سمومی را تولید می کنند که چرخه پلیمری شدن اکتین را هدف قرار می دهند و بنابراین برای سلول های جانوری سمی / احتمالاً / هستند. به عنوان مثال می توان از سیتوکالازین و لاترونکولین نام برد.

معنی کلمه آکتین در ویکی واژه

(جانوری): نوعی پروتئین موجود در عضله که در انقباض آن نقش مهمی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آکتین

عضله متشکل از رشته‌های بلندِ سلولی است. هر کدام از سلول‌های عضلانی، حاوی تارهایی نازک و منقبض‌شده از پروتئین‌های آکتین و میوزین هستند؛ پروتئین‌هایی که منبع قدرت عضلات هستند. این تارهای نازک در هم می‌پیچند و به این صورت قدرت عضله را تأمین می‌کنند. کل قدرت عضله به تعداد تارهای پروتئینی که در یکدیگر می‌پیچند بستگی خواهد داشت.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن ‌آکتینوت و آرفدسونیت- لوسیت- نفلین است
در سال ۱۱۴، دوک ویلیام نهم آکتین، مدعی تولوز شد و به تولوز یورش برد و آن را تسخیر کرد. آلفونسو بخش‌هایی از قلمروی از دست رفته را بازپس گرفت اما نتوانست کنترل کامل تا سال ۱۱۲۳ به دست آورد. پس از موفقیت وی، آلفونسو توسط پاپ کالیکتوس دوم به دلیل تبعید راهبان سن‌ژیل تکفیر شد.