آنونس

معنی کلمه آنونس در ویکی واژه

(سینما): فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای که برای معرفی و تبلیغ فیلم دیگری (معمولاّ سینمایی) ساخته میشود و معمولاً شامل لحظه‌های حساس و جذاب آن فیلم است.

جملاتی از کاربرد کلمه آنونس

این فیلم هم‌چنین توانست به‌رغم ارائه نسخه ای ناقص، از میان تعداد زیادی مستند متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر، یکی از ده اثر منتخب در بخش مستند ۳۶امین جشنواره فیلم فجر باشد. که البته به دلیل آماده نشدن، راهی این فستیوال نشد. هرچند آنونس آن ساخته مسعود رفیع‌زاده در ۳۹ امین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین از این رخداد هنری گردید.
وی گویندگی متن فیلم و همین‌طور گویندگی آنونس بسیاری از فیلم‌های سینمایی پیش و پس از انقلاب را بر عهده داشته و برای نخستین‌بار گویندگی آنونس را به‌طور هنری و حرفه‌ای، با ادبیات ویژه مرسوم کرد.
بعد از فوت اوانس اوگانیانس در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، تعدادی از ارمنیان که بیشتر آن‌ها سابقه کار در تئاتر داشتند به کارگردانی فیلم‌های سینمایی پرداختند. از نامی‌ترین کارگردانان ارمنی می‌توان از ساموئل خاچیکیان نام برد. خاچیکیان افزون بر کارگردانی، فیلمنامه‌نویس، فیلم آگهی و سازنده جلوه‌های ویژه نیز هست. خاچیکیان نخستین سازنده آنونس (فیلم آگهی) در ایران است. خاچیکیان برنده جایزه بهترین کارگردان در «نخستین جشنواره فیلم‌های ایران» با عنوان «گلریزان» به خاطر فیلم چهار راه حوادث سال ۱۳۳۴، شد. واروژ کریم مسیحی در سال ۱۳۶۹ خورشیدی فیلم پرده آخر را ساخت. این فیلم برنده ۸ جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد و موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردان در نهمین جشنواره فیلم فجر گردید.
ابراهیم کیهانی در سال ۱۳۲۵ متولد شد. در سال ۱۳۴۰ فعالیتش را در زمینه کارهای فنی فیلم آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸ تاکنون در صدا و سیما به عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی جهاد سازندگی، روایت فتح، تا پایان جنگ فعال بوده و از سال ۶۹ در برنامه ایثارگران مشغول به کار است. تدوین و تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی «روزهای آتش»، «قطعه‌ای از بهشت»، «بهترین سالهای زندگی»، «آبی به رنگ گلدسته‌ها»، «آری اینچنین بود برادر»، «میعاد با ابراهیم در گلستانه» از جمله آثار مهم اوست. همچنین از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به فعالیت در امور فنی فیلم در سینما از سال ۴۰ در حوزه‌های صدابرداری، لابراتوار، تدوین، میکساژ، فیلمبرداری و ساخت آنونس اشاره کرد.
ابوالحسن تهامی‌ (زادهٔ ۱۳ مرداد ۱۳۱۷، تهران) صداپیشه، گویندهٔ حرفه‌ای آنونس، مدیر دوبلاژ پیشکوست و مترجم ایرانی است. وی گویندگی آنونس بسیاری از فیلم‌های سینمایی پیش و پس از انقلاب، نقش‌گویی، مدیریت دوبلاژ و ترجمهٔ دوبلاژ بسیاری از آثار مطرح سینمایی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده‌است.
فیلم آتش‌بس در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۵) در بخش نمونه فیلم (آنونس) حضور داشته‌است.