آندوسپرم

معنی کلمه آندوسپرم در فرهنگ معین

( آندوسپرم ) (دُ پِ ) [ فر. ] (اِ. ) قسمتی از بذر که مواد غذایی مورد نیاز جنین را تأمین کند، خورش . (فره ).

معنی کلمه آندوسپرم در دانشنامه آزاد فارسی

آندوسپرم. آنْدوسْپِرم (endosperm)
بافت مغذی دانۀ بسیاری از گیاهان گل دار۱. این بافت رویان۲ را دربر می گیرد و براثر فرآیندی غیر معمول، به موازات لقاح۳ یاختۀ تخم با گامت نر تشکیل می شود. گامت دوم دانۀ گرده با دو هستۀ ماده در کیسۀ رویان۴ ترکیب می شود و آندوسپرم را پدید می آورد. بنابراین، یاخته های آندوسپرم تریپلوئید۵، یعنی دارای سه مجموعۀ کروموزوم اند. این بافت حاوی موادغذایی مانند نشاسته، چربی و پروتئین است که به مصرف نهالی می رسد که از دانه نمو می کند. در دانه های بدون آندوسپرم، رویان ذخایر غذایی را بسیار زود مصرف می کند و از این رو، هنگام جوانه زنی این ذخایر کاملاً از بین رفته اند.

معنی کلمه آندوسپرم در ویکی واژه

(گیاهی): ماده مغذی درون کیسه تخمک بازدانگان.

جملاتی از کاربرد کلمه آندوسپرم

درون‌دانه وقتی تشکیل می شود که دو هسته اسپرم درون دانه گرده به قسمت داخلی کیسه جنین یا گامتوفیت ماده برسد. یک هسته اسپرم تخمک را بارور می کند ، یک زیگوت ایجاد می کند ، در حالی که هسته اسپرم دیگر معمولاً با دو هسته قطبی در مرکز کیسه جنین فیوز می شود و سلول آندوسپرم اولیه را تشکیل می دهد (هسته آن اغلب هسته فیوژن سه گانه نامیده می شود). ایجاد شده در روند لقاح مضاعف به آندوسپرم تبدیل می شود. از آنجا که توسط لقاح جداگانه ای تشکیل می شود ، آندوسپرم ارگانیسم جدا از جنین در حال رشد را تشکیل می دهد.
تشکیل آندوسپرم هسته ای - جایی که تقسیمات مکرر هسته ای آزاد اتفاق می افتد. اگر دیواره سلولی تشکیل شود ، پس از تقسیمات هسته ای آزاد شکل می گیرد. معمولا به عنوان آندوسپرم مایع شناخته می شود. آب نارگیل نمونه ای از این موارد است.
درون‌دانه بخش مغذی موجود در بعضی دانه‌ها (بذور) است که از کیسهٔ جنین منشأ می‌شود، ولی در خارج از ان قرار می‌گیرد. تشکیل آن معمولاً در پی لقاح دو هستهٔ درون‌دانه تریپلوئید است آندوسپرم به‌عنوان منبع تغذیهٔ گیاه در حال رشد در خلال رویش یا جوانه‌زنی بوده و غالباً به‌طور کامل مصرف می‌شود. غلات بذوری دارند که به آنها بذور نوع آندوسپرمی گویند که در آنها مقداری از مواد غذائی درون بذر باقی می‌ماند. در بعضی دانه‌ها وقتی رشد دانه کامل می‌شود، اندوسپرم به‌طور کامل توسط جنین جذب می‌شود؛ مانند، نخود و لوبیا. در بعضی از دانه‌های دیگر بخشی از درون‌دانه جذب جنین نشده و تا جوانه‌زدن دانه باقی می‌ماند؛ مثل، گندم.
تشکیل آندوسپرم هلوبیال - جایی که دیواره سلولی بین دو هسته اول ریخته می شود ، پس از آن نیمی از آن در اثر الگوی سلولی و نیمی دیگر در امتداد الگوی هسته ای آندوسپرم ایجاد می شود.