آموختگی

معنی کلمه آموختگی در لغت نامه دهخدا

( آموختگی ) آموختگی. [ ت َ / ت ِ ] ( حامص ) اُنس. خوی گرفتگی.

معنی کلمه آموختگی در فرهنگ فارسی

( آموختگی ) عمل و حالت آموخته خوی گرفتگی معتادی .

جملاتی از کاربرد کلمه آموختگی

در آغاز دههٔ ۱۹۶۰ و پایان ۱۹۷۰ او نخستین زنی بود که نوشته‌ها و چکامه‌های عربی اش از رادیوی ملی پخش می‌شد. پس از بیماری پدرش، این کار وسیله‌ای برای حمایت از خانوادهٔ آن‌ها بود. احلام در سال ۱۹۷۳ مدرک دانش‌آموختگی اش (لیسانس) را در رشتهٔ ادبیات عرب از دانشگاه جامعة الجزائر - بن یوسف بن خدة دریافت کرد و در همان سال نخستین مجموعهٔ شعری اش با نام علی مرفأ الأیام را منتشر کرد.
او مهم‌ترین چهره در معادلات دیفرانسیل و ریاضیدانی است که پس از نیوتن، مهم‌ترین کارها را در مکانیک اجرام آسمانی انجام داده‌است. ۱۸۷۳، برتر از هم‌دوره‌ای‌هایش وارد مدرسه پلی‌تکنیک شد. استادش در نانسی او را «غول ریاضی» خوانده‌بود. پس‌از دانش‌آموختگی، دوره‌های مهندسی را در مدرسه معدن ادامه داد و چندی مهندسی کرد، که هم‌زمان با کار روی پایان‌نامه دکتری‌اش در ریاضیات بود. او، ۱۸۷۹ دکترا گرفت. طولی نکشید که به تدریس در دانشگاه کان پرداخت و ۱۸۸۱ استاد دانشگاه پاریس شد و تا زمان مرگ، آنجا درس می‌داد. در ۳۳سالگی، عضو فرهنگستان علوم و در ۱۹۰۸ عضو فرهنگستان فرانسه شد. او همچنین به تمجیدها و افتخارهایی از فرانسه و کشورهای دیگر رسید.
پس از دانش‌آموختگی از آکادمی ملی سانتا چچیلیا در رم به سال ۱۹۴۸، ترووایولی توسط شبکه رای به رهبری یک ارکستر موسیقی که تنظیم شده بود با ۱۲ ویولون، ۴ ویولون بزرگ، ۱ فلوت، ۴ ویولونسل، ۱ ابوا، ۱ قره نی، ۱ شیپور، چنگ، زیلوفون، گیتار الکتریک بیس، طبل‌ها و پیانو (توسط ترووایولی شخصاً نواخته می‌شد) سپرده شد. در سالهای ۱۹۵۲–۱۹۵۳ او با پیرو پیچونی در فیلم کسوف همکاری کرد، پخش هفتگی موسیقی در جایی که ارکستر به‌طور متناوب توسط دو آهنگساز اداره می‌شد خیلی فرق با موسیقی رادیو در آن زمان داشت.
پیش‌زمینه‌های دگرگونی‌ها در ادبیات داستانی نوین ایران به انقلاب مشروطیت، گسترش روزنامه‌نگاری، ترجمهٔ آثار ادبی اروپایی، دانش‌آموختگی نسل‌هایی از دانشجویان ایرانی در اروپا وابسته دانسته‌اند.