آلامد

معنی کلمه آلامد در لغت نامه دهخدا

( آلامد ) آلامد. [ م ُ ] ( فرانسوی ، ص مرکب ) بِرَسْم. به آئین. چنانکه باب است.

معنی کلمه آلامد در فرهنگ معین

( آلامد ) (مُ ) [ فر. ] (ق . ) باب روز، مد روز.

معنی کلمه آلامد در فرهنگ عمید

( آلامد ) ۱. مطابق مد و رسم حاضر.
۲. ویژگی کسی که خود را مطابق مد می آراید و لباس می پوشد.

معنی کلمه آلامد در فرهنگ فارسی

( آلامد ) برسم
مطابق مد، پسندیده ومطابق رسم ووضع حاضر
( آلا مد ) چنانکه مرسوم است طبق معمول برسم بایین روز باب روز .

معنی کلمه آلامد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
امد (۴ بار)
مدّت. زمان ، مدّت بر آنها دراز شد، دلهایشان سخت گردید. راغب گوید تفوت اَمزد و اَبَد آنست که اَبَد به معنی زمان غیر محدود و اَمَد به معنی زمان محدود ولی مجهول الحد است. و فرق میان زمان و اَمَد به اعتبار آخر مدت گفته می‏شود ولی زمان شامل اول و آخر مدت است بدین سبب گفته‏اند مَدَی و اَمَد به متقاربند. امد، چهاربار در قرآن آمده است آل عمران:30، کهف: 12، حدید: 16، جن:25.

معنی کلمه آلامد در ویکی واژه

مطابق مُد روز. باب روز. روشویی آلامد در حمّام ... مهیاست. «مستوفی»
ویژگی آنکه مُد روز لباس می‌پوشد و آرایش میکند.

جملاتی از کاربرد کلمه آلامد

در اکتبر ۱۸۵۶، موسورگسکی ۱۷ ساله الکساندر برودین ۲۲ ساله را، که هر دو در بیمارستان نظامی در سن پترزبورگ خدمت می‌کردند، ملاقات کرد. این دو خیلی زود با هم دوست شدند. برودین، موسورگسکی را چنین توصیف کرده‌است: «یونیفرم کوچک تنگ و بلندی می‌پوشید. پاهایش به سمت بیرون پیچیده بود. موهای لخت‌اش را به سمت پایین ژل زده و ناخن‌هایش به دقت کوتاه شده بود؛ دستان او درست مثل دست یک ارباب آرایش شده‌بود. رفتاری ظریف و اشرافی داشت و سخنانش از میان دندان‌های فشرده، آمیخته با کلمات فرانسوی و به شکلی فاخر بیان می‌شد. بلکه کمی هم آلامد بود اما ادب و حسن خلقی شایان توجه داشت و زن‌ها در موردش پچپچه می‌کردند.»
جامعه سیاه‌پوستان در شهرستان‌های آلامدا، کنترا کوستا، سانفرانسیسکو و سولانو در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شهرستان ساکرامنتو و شهرستان سن خواکین رایج است. در جنوب کالیفرنیا، جمعیت در شهرستان لس آنجلس، شهرستان سن برناردینو و شهرستان سن دیگو متمرکز است.
آلامدا د لا ساگرا ۳۳ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۳۲۴ نفر جمعیت دارد و ۶۳۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
از شهرهای کالیفرنیاست که بر روی دو جزیره و یک بخش از شبه جزیره بر کرانهٔ شرقی خلیج کوچک سانفرانسیسکو برافراشته شده‌است. این شهر در جنوب غربی قرار گرفته و دارای یک بندر طبیعی از شهرهای کالیفرنیاست که بر روی دو جزیره و یک بخش از شبه جزیره بر کرانهٔ شرقی خلیج کوچک سانفرانسیسکو برافراشته شده‌است. این شهر در جنوب غربی قرار گرفته و دارای یک بندر طبیعی گود است که میان دو شهر مشارکت دارد. پل‌ها و تونل‌های آلامدا را به وسیله راه اوکلند با شهرهای دیگر همجوار متصل کرده‌است.