آزمون پذیر

معنی کلمه آزمون پذیر در ویکی واژه

آزمون‌پذیر
ویژگی امری که می‌توان آن را امتحان کرد. زیبایی شناسی، آزمون پذیر نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه آزمون پذیر

پذیرش در کنکور علوم انسانی به مراتب از کنکور ریاضی و کنکور تجربی بیشتر و بهتر است و از ۳۱۰۸۶۴ نفر شرکت کننده در سال ۹۶، تعداد ۵۴۴۰۷ نفر در رشته‌های انسانی باآزمون پذیرفته شده‌اند.
به خاطر فقر خانواده، آلبر مجبور بود پس از پایان دبستان کارگری پیشه کند. اما آموزگارش لویی ژرمن به استعداد وی پی می‌برد و او را به امتحان کمک هزینه بگیران و ادامهٔ تحصیل تشویق می‌کند. او در این آزمون پذیرفته می‌شود و به هزینهٔ دولت وارد دبیرستان می‌شود. در آن زمان تحصیلات متوسطه در الجزیره اختصاص به ثروتمندان داشت. به همین جهت، از این پس کامو در دو دنیای جداگانه زندگی می‌کند. روز، در کنار اغنیا وارد دنیای اندیشه می‌شود و شب، بر عکس، در کنار فقرا در جهانی دشوار گام می‌زند. خود او بعدها می‌گوید: «آزادی را من در آثار مارکس نیاموختم، بل خود آن را در دل فقر شناختم»
بیست و دو سال بعد، سم (پادالکی) و دوست دخترش جسیکا مور (آدریان پالیکی)، پس از کسب رتبه بالا در آزمون پذیرش دانشکده حقوق، این موفقیت را جشن می‌گیرند. بعد از آن شب، دین (اکلس)، به خانه سم می‌رود. هرچند برادران در مدت چند سال پس از رفتن سم به کالج با یکدیگر صحبت نکردند، دین برای کمک در پیدا کردن پدر خود، در حالی که در یک شکار موجود فراطبیعی ناپدید شد، به سم مراجعه می‌کند. سپس سم از پیغام‌گیر صوتی پدر خود، صدا الکترونیکیه زنی را می‌شنود که می‌گوید: «من هرگز نمی‌توانم به خانه بروم»؛ پس او برای کمک به دین برای جستجوی پدرشان، موافقت می‌کند.
ارتودنسی در بسیاری از کشورهای دنیا با تفاوت‌هایی آموزش داده می‌شود. در ایران یک دندانپزشک پس از ۶ سال تحصیل دندانپزشکی و اخذ مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی، پس از گذراندن طرح، می‌تواند در آزمون پذیرش دستیار (رزیدنت) تخصصی دندانپزشکی شرکت کند و در صورت قبولی وارد این دورهٔ تخصصی شود. طول دورهٔ رسمی تخصص ارتودنسی در ایران ۳ سال است.
برگزاری سراسری این آزمون نتیجهٔ تلاش‌های فرانک بولز مدیر پذیرش مدرسه حقوق کلمبیا بود. او در جستجوی یافتن یک آزمون پذیرش بود که جایگزین آزمون سال ۱۹۴۵ شود. سرانجام با دعوت کردن نمایندگان دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و دانشگاه ییل طرح‌ریزی این آزمون را آغاز کردند.