آزادمنش

معنی کلمه آزادمنش در فرهنگ عمید

( آزادمنش ) راد، جوانمرد، دارای خوی آزادگی، آزاده خو.

معنی کلمه آزادمنش در فرهنگ فارسی

راد، جوانمرد، دارای خوی آزادگی، آزاده خو

معنی کلمه آزادمنش در ویکی واژه

آزاده. آزادیخواه. جوانمرد. بی‌پروا.

جملاتی از کاربرد کلمه آزادمنش

حکایاتی دربارهٔ تیزهوشی، بلندمرتبگی، و بی پروایی او در پاسخ گفتن به خرده‌گیریهای حاکمان و شاهان نقل کرده‌اند، که نشاندهنده دقت نظر، نیروی ذهن، شجاعت اخلاقی، وارستگی و آزادمنشی اوست.
آزادی آزادمنش (زادهٔ ۱۳۲۲ در گناباد) نمایندهٔ مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس ششم بوده‌است. او دکترای جامعه‌شناسی را از دانشگاه پونا هندوستان اخذ کرده‌است.(او با کسب ۱۶٬۴۰۶ رای از ۶۰٬۲۰۵ که معادل ۲۷٬۲۵٪ آرا بود به مجلس راه پیدا کرد)
برخی از این نمایش‌ها چنان افراطی بود که حتی برای تماشگران آزادمنش آنتوان نیز گران می‌آمدند. عرضهٔ چنین آثاری بود که طبیعت‌گرایی را مکتبی فاسد معرفی کرد، گو اینکه همین شهرت بد موجب جذب تماشاگران بیشتری می‌شد و راه را برای آزادی بیشتر در تئاترهای رسمی هموار می‌ساخت.
آزادمنش بعد از اتمام دوره نمایندگی مجلس نیز با عضویت در حزب اعتماد ملی و فعالیت در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی فعالیت سیاسی خود را ادامه داد. وی به زبان انگلیسی نیز مسلط است.
اروینیوس، نهضتی در الاهیات مسیحی و واکنشی آزادمنشانه به اصل اعتقادی تقدیر ازلی در مذهب کالوَن بود. این جنبش در آغاز سدهٔ ۱۷م/۱۱ق پدید آمد و حاکمیت‌مطلق خداوند را با ارادهٔ آزاد انسان (اختیار) سازگار می‌دانست. نام این نهضت از یاکوبوس آرمینیوس، متکلم اصلاح‌طلب هلندی دانشگاه لیدن (۱۶۰۳–۱۶۰۹م) گرفته شد که با مباحثاتش با فرانسیسکوس گُماروس مشهور است. فرانسیسکوس گماروس کالونی سرسختی بود که از تفسیر کالون در مورد تقدیر الاهی بر برگزیده یا مردود بودن آدمیان دفاع می‌کرد. آرمینیوس ارادهٔ خداوند را به صورت محبت بیکران، پدید آورنده و یگانه تعیین‌کنندهٔ سرنوشت انسان می‌دانست، ولی نهضتی که به آیین آرمینیوس معروف شد، آزاداندیش‌تر از خود وی از کار درآمد