آرینا
معنی کلمه آرینا در فرهنگ اسم ها

آرینا

معنی کلمه آرینا در فرهنگ اسم ها

اسم: آرینا (دختر) (کردی، فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: āriyanā) (فارسی: آريَنا) (انگلیسی: ariyana)
معنی: از نسل آریایی، نجیب و با اصالت، ( آرین، ا ( پسوند نسبت ) )، منسوب به آرین، ( آرین ( ؟ )، [این واژه با آرینا/arina/ هم نویسه است، که در اساطیر آرینا نام ایزد بانوی خورشید در میان قوم قدیمی هیتی است که دیر زمانی آسیای کوچک در سطه ی ی آنان بود و از خود فرهنگ و شهر آبادی شایان توجهی را به یادگار گذاشتند]، ( آرین + ا ( پسوند نسبت، الف مؤنث ساز ) )، آریایی نژاد

معنی کلمه آرینا در دانشنامه عمومی

آرینا (شهر باستانی). آرینا مرکز اصلی فرقه الهه خورشید هیتی ها معروف به آرینا یا خورشید الهه آرینا، که همچنین گاهی به عنوان آریننیتی یا وارو سمو ( "Wuru ( n ) šemu" ) شناخته می شود. آرینا در نزدیکی خاتوشا، پایتخت هیتی واقع شده بود.
الهه خورشید آرینا مهمترین خدا از سه خدای مهم خورشیدی اساطیر هیتی است، دو خدای خورشید دیگر به نام های نپیساس ( خورشید آسمان ) و تاکنان ( خورشید زمین ) .
وی در برخی منابع، به جای شوهرش، خدای اصلی قلمداد می شد. همسر وی خدای طوفان به نام تارهونا بود. آنها و فرزندانشان همه از اساطیر حتی ها مشتق شده بودند.
همچنین تصور می شد که این الهه یک الهه برتر یک الهه خاکی است. او همان طور که خدا - طوفان هیتی با تشوب بود، به طور گسترده ای با یک ایزدبانوی هبات از تمدن هوری ها همزمان شد.
در اواخر قرن ۱۴ پیش از میلاد، پادشاه مرسیلی دوم خصوصاً به الهه خورشید آرینا ارادت داشت.
معنی کلمه آرینا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرینا در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آرینا در ویکی واژه

معنی کلمه آرینا در دانشنامه آزاد فارسی

اِرینا (قرن 4 یا 3پ م)
اِرینا (قرن ۴ یا ۳پ م) (Erinna) شاعر یونانی. احتمالاً در جزیرة تلوس می زیست و در ۱۹سالگی درگذشت. در گلچین پالاتین سه قطعه منسوب به او برجای مانده است. شهرت او به سبب شعری به نام «دیستاف» بود؛ شعری شش رکنی با آمیزه ای از لهجه های اِئولیک و دوریانی در ۳۰۰ بیت که فقط چند بیت آن در دست است.

معنی کلمه آرینا در ویکی واژه

ایزد بانوی خورشید در آئین گوتی از ریشه آریَنا
دختر آریایی

جملاتی از کاربرد کلمه آرینا

اولین نشانه از وجود حدواسط آریناز پژوهش صورت پذیرفته توسط استومر و کاهلرت در سال ۱۹۰۲ ناشی می‌گردد. آنها مشاهده کردند که بر اثر واکنش ۳-برموبنزوفوران با باز در حلال اتانول، ۲-اتوکسی بنزوفوران تشکیل می‌گردد. بر اساس این مشاهده، آن‌ها وجود حدواسط آرین را پیشنهاد کردند.
آرینا سابالنکا (به بلاروسی: Арына Сяргееўна Сабаленка)؛ زادهٔ ۵ مه ۱۹۹۸) تنیس‌باز اهل بلاروس است که در فهرست انجمن تنیس زنان در رتبهٔ ۲ قرار دارد.
آرینا اوپنیشوا (روسی: Арина Павловна Опёнышева؛ زادهٔ ۲۴ مارس ۱۹۹۹) ورزشکار ورزش شنا اهل روسیه است.
آرینا تسیتسیلینا (بلاروسی: Арына Аляксандраўна Цыцыліна؛ زادهٔ ۹ اکتبر ۱۹۹۸) ژیمناست ریتمیک زن اهل بلاروس است.