آرشیوی

معنی کلمه آرشیوی در ویکی واژه

منسوب یا مربوط به آرشیو.

جملاتی از کاربرد کلمه آرشیوی

علاوه بر این، از آنجا که سوابق بایگانی غالباً منحصر به فرد هستند، برخی آرشیویست‌ها ممکن است به همان اندازه که به محتوای اطلاعاتی منابع توجه می‌کنند، به حفظ و نگهداری از حامل‌های اطلاعاتی (یعنی سندهای فیزیکی) توجه کنند. در این رابطه، برخی معتقدند که بایگانی ممکن است بیشتر با متصدی موزه مرتبط باشد تا کتابدار.
دیانی (۱۳۷۷: ۹) معتقد است که مراکز بایگانی از بایگانی نهادها پدید می‌آیند؛ بنابراین بایگانی، منشأ و خاستگاه اسناد آرشیوی است؛ لیکن عکس این قضیه درست نیست. بدین معنا که به واسطه گزینش، ساماندهی و نگهداری بایگانی‌های راکد، می‌توان مراکز بایگانی را شکل داد. عادلی و امیرخانی (۱۳۸۷: ۱۰۶) عقیده دارند که با استفاده از توصیف آرشیوی، می‌توان به شناسایی و توصیف زمینه و محتوای مواد آرشیوی، به منظور دسترس‌پذیر ساختن آن‌ها پرداخت. توصیف، فرایند برقراری نظارت فکری و مدیریتی بر موجودی بایگانی‌کننده است.
ابتدا گردی نبّات و سپس آرشیویست بعد منشی شوی و بعد رئیسِ دفتر
آناتولی واسیلیویچ لوناچارسکی (به روسی: Анато́лий Васи́льевич Лунача́рский) (زاده ۲۳ نوامبر، ۱۸۷۵- درگذشتهٔ ۲۶ دسامبر، ۱۹۳۳) نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌دان، آرشیویست، منتقد ادبی، سخن‌پرداز و انقلابی روسی، از انقلابیون بلشویک بود و به خاطر مهارت خارق‌العاده‌اش در سخن‌رانی معروف است.
بایگانی‌کننده باید ذهنی کاملاً خلاق داشته باشد و آموزه‌های کتابداری خود را در قالب منابع مختلف دیگر که هیچ شباهتی به کتاب ندارد، پیاده کند چرا که در منابع آرشیوی علی‌رغم منابع کتابخانه‌ای شاید بتوان چندین موضوع برای هر رکورد اختصاص داد. بایگانی‌کننده باید اطلاعات تاریخی زیادی در زمینه خاص بایگانی خود داشته باشد و شاید از جهاتی بتوان گفت همچون کتابدار کتابخانه تخصصی است.
عکس‌های آرشیوی باعث می‌شوند تا در وقت و هزینهٔ استفاده‌کننده، صرفه‌جویی زیادی شود و دیگر نیازی به استخدام یک عکاس نباشد. معمولاً عکس‌های آرشیوی بنا بر نیاز مخاطبان در بانک‌های عکس دسته‌بندی می‌شوند و دسترسی به تصاویر در هر بانک متفاوت است؛ هر عکسی می‌تواند در مجموعهٔ یک بانک عکس قرار بگیرد، از عکس‌های خبری گرفته تا عکس‌هایی که موضوع خاصی را تصویرسازی می‌کنند.
آرشیویست یا بایگان یک حرفه ای در حوزه اطلاعات است که وظیفه ارزیابی، جمع‌آوری، سازماندهی، کنترل، حفاظت و دادن دسترسی به سوابق و بایگانی‌های‌های مشخص و دارای ارزش نگه داری را بر عهده دارد. سوابق نگهداری شده توسط بایگانی می‌تواند شامل انواع مختلفی از نامه‌ها، دفتر خاطرات، سیاهه‌های مربوط، اسناد شخصی، اسناد دولتی، صداهای ضبط شده، تصاویر، پرونده‌های دیجیتالی یا سایر اشیاء فیزیکی باشد.
طبق نظر بایگانی‌کننده مشهور، سرهیلاری جنکینسون، در کتاب «مدیریت اسناد آرشیوی»، جای وظیفه اول و دوم نباید با هم عوض شود: «طبق قانون و به‌عنوان نگهدارنده اسناد دولتی اولین وظیفه من این است که هرگونه اقدام لازم را جهت حفظ و نگهداری اسناد به عمل آورم. دراین‌صورت آیا من چیزی بیش از یک انباردار واقعی تلقی می‌شوم؟ پاسخ قطعاً منفی است؛ زیرا وظایف قانونی من تنها با حفظ و نگهداری اسناد پایان نمی‌یابد.»