آرته
معنی کلمه آرته در لغت نامه دهخدا

آرته

معنی کلمه آرته در لغت نامه دهخدا

ارته. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) اِسکمبر.
ارته. [ اُ ت َ ] ( ع اِ ) موئی که بر سر حربا یعنی آفتاب پرست میباشد.
ارته. [ اَ رَ ت َ ] ( اِخ ) دهی است بین سیاهرود و ساری. ( سفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص 50 و 122 ).
ارته. [ اُ ت َ ] ( اِخ ) کرسی مقاطعه ولایت برنات سفلی. موقع آن قرب نهر غاف دوبو بمسافت 40 هزارگزی شمال غربی بوعلی ، سکنه آن در حدود هفت هزار تن و محصول آن نمک خوب و پر مرغابی و منسوجات پشمی است. ( از ضمیمه معجم البلدان ).

معنی کلمه آرته در فرهنگ فارسی

( اسم ) اسکنبیل
دهی است بین سیاهرود و ساری

معنی کلمه آرته در دانشنامه عمومی

آرته. آرته ( ARTE؛ مخفف عبارت فرانسوی Association Relative à la Télévision Européenne ) شبکه تلویریونی فرانسوی - آلمانی است که عمده فعالیت آن در زمینه فرهنگ و هنر است. این شبکه خود را به عنوان شبکه فرهنگ اروپا توصیف کرده و هدفش را افزایش کیفیت برنامه ها بویژه در بخش های فرهنگی و هنری بیان می کند. دفتر مرکزی این شبکه در استراسبورگ در فرانسه است؛ تأسیساتی هم در ایسی لمولینو در نزدیکی پاریس و بادن - بادن در آلمان دارد.
• وبگاه رسمی آرته
• استراسبورگ
• اوآراف
• ایستگاه های تلویزیونی آلمانی زبان
• ایستگاه های تلویزیونی در آلمان
• ایستگاه های تلویزیونی در بلژیک
• ایستگاه های تلویزیونی در فرانسه
• ایستگاه های تلویزیونی در هلند
• ایستگاه های تلویزیونی فرانسوی زبان
• برندگان جایزه پی بادی
• روابط فرانسه و آلمان
• ساختمان ها و سازه ها در استراسبورگ
• سازمان های موسیقی در آلمان
• سازمان های موسیقی فرانسه
• شبکه ها و ایستگاه های تلویزیونی بنیان گذاری شده در ۱۹۹۲ ( میلادی )
• شبکه های تلویزیونی آلمان
• شبکه های تلویزیونی اروپایی
• کانال تلویزیونی در فلاندر
• کانال های تلویزیونی موسیقی کلاسیک
• شبکه های تلویزیونی بدون تبلیغ بازرگانی
• مختصات در ویکی داده
• صفحه هایی که از جعبه اطلاعات شبکه تلویزیونی دارای پارامترهای نامعلوم استفاده می کنند
• پیوند رده انبار در ویکی داده است
ارته (کوهرنگ). ارته روستایی است در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت، استان چهارمحال و بختیاری.

معنی کلمه آرته در دانشنامه آزاد فارسی

اَرْتَه
(در فارسی باستان: اَرتَه؛ در اوستا: اَشه) پرمعنی ترین و پربارترین واژۀ اوستایی، دربردارندۀ مفاهیم و صفات راستی ، درستی ، حقیقت ، اخلاق انسانی ، جوهر قانون و قانونمندی ، مصدر دادگستری ، مظهر نیکویی ، خرد، نظم درست ، مظهر نظم و ترتیب جهانی ، یا نظم خدایی. اشه سامان بهنجار است و کردار نیک ، پندار نیک و گفتار نیک و سرانجام اشه پرهیزگاری ، پارسایی و فضیلت و تقوا به مفهوم فضیلت و تقواست . اشه هنر (اَرته = آرت ) است، به مفهوم همۀ قابلیت ها و توانمندی های زیبا و انسانیِ رستگاری آفرین . فردوسی آن جا که هنر را تنها نزد ایرانیان دانسته است ، بدون تردید تکیه بر همۀ بار معنوی هنر داشته است : هنر توانستن ِ بهنجار، قابلیتِ بهنجار و هنر فضیلت . به گزارش هرودوت، پارسیان خود را Artaioi می نامیدند و مردمی که پیرامونشان می زیستند نیز اینان را به این نام می خواندند. در ایران باستان، نام های مرکب «ارته »دار، مانند اردشیر (ارته خْشَثْرَه ) نام های بسیار محبوبی بوده اند و نام بسیاری از نامداران با ارته شروع می شد. ارته ایرانی (یونانی آرِتَه ) تقریباً بدون تفاوت ، همانی است که در فلسفۀ افلاطون به صورت آرِتِه (لاتینی : راتوس )، جان تمام فلسفۀ افلاطون است . کهن ترین سند مکتوب درباره اَرتَه ، سنگ نبشتۀ خشایارشا (۴۸۶-۴۶۵پ م) در تخت جمشید است . خشایارشا می گوید که او اهورمزدا و ارته (اشه ) را با فروتنی پرستش می کند. اردیبهشت (= بهترین اَرتَه ) نام نخستین امشاسپند آیین زردشت است .

معنی کلمه آرته در ویکی واژه

ارته یا آرتا، از اصطلاحات مشترک زبان پارسی، مادی سده هفتم پیش از میلاد.

جملاتی از کاربرد کلمه آرته

به عبارتی دگر معنی پارسی آرتمیس را می‌توان اینگونه گفت که آرته (آرت یا آرتا) که معنای آن را می‌توان درستی و راستی نیز در نظر گرفت و واژه (میس) را با توجه به واژه‌شناسی پارسی کهن می‌توان (گوینده) معنی کرد.
پدر او «خوزه رامون آرته‌تا» بنیانگذار «گروه کُر اِره‌سونیکا» بود و به همین سبب، او از کودکی با موسیقی مأنوس بود. آئینوآ در سن ۱۲ سالگی به «هنرستان موسیقی سن‌سباستین» رفت و پس از مدتی فنون آواز و خوانندگی را زیر نظر «اِتوره کامپوگالیانی» در ایتالیا فرا گرفت. سپس با بورسیه استانیِ گیپوسکوا به «اکتورز استودیو» در نیویورک اعزام شد و سرانجام در سال ۲۰۰۳ میلادی، دورهٔ عالی خوانندگی را نزد «روث فالکون» آموخت.
پانتومیم در فرهنگ غربی سابقه طولانی تئاتری دارد که به تئاتر کلاسیک بازمی‌گردد. این تا حدی از سنت کمدیا دلآرته قرن شانزدهم ایتالیا و دیگر سنت‌های صحنه اروپایی و بریتانیایی، مانند ماسک‌های قرن هفدهم میلادی و میوزیک هال توسعه یافت. بخش مهمی از پانتومیم، تا اواخر قرن ۱۹ میلادی، هارلکیناد بود.
برای اولین بار در ایران شبکه فرانسوی ـ آلمانی «آرته» به‌تازگی سریال ایرانی «آکتور» را برای پخش خرید و دوبله کرده است. فصل اول این سریال در تاریخ ۹ می ـ ۲۰ اردیبهشت ـ در کانال تلویزیونی و پلتفرم آرته منتشر می‌شود.
با آرته ازدواج کرد و از او صاحب پنج پسر و یک دختر به نام ناوسیکائا شد. مردی بزرگوار بود که به کشتی‌شکستگان کمک می‌کرد. به یاسون و مدیا و بعدها به اودوسئوس یاری داد.
برخی از اولین نمایشگاه‌های هنرمندان مرتبط با آرته پوورا در گالری کریستین استاین در تورین برگزار شد که توسط مارگریتا استاین اداره می‌شد. نمایشگاه «ایم اسپاتسیو» (فضای افکار) که توسط چلانت مدیریت و در گالری لا برتسکا در جنوا، ایتالیا، از سپتامبر تا اکتبر ۱۹۶۷ میلادی برگزار شد، اغلب به عنوان نقطۀ آغاز رسمی آرته پوورا در نظر گرفته می‌شود. چلانت که یکی از حامیان اصلی آرته پوورا شد، دو نمایشگاه در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ میلادی ترتیب داد و به دنبال آن کتاب تأثیرگذاری توسط الکتا در سال ۱۹۸۵ میلادی به نام «داستان‌ها و قهرمانان آرته پوورا / آرته پوورا» منتشر شد، که ترویج مفهوم هنری انقلابی، عاری از قرارداد، قدرت ساختار، و بازار را ترویج می‌کرد.
در کتاب راهنمای سرزمین میانه از رابرت فاستر معنای پادشاه درخت (_ورن به معنای درخت است) را گفته‌است ولی تالکین در نامه ۳۴۷ گفته‌است که نام آراگورن از _ورن به معنای درخت مشتق نشده. تالکین معنای آراگورن را در آن نامه نگفت ولی در مقابل نوشت که او فرصت توضیح معانی تمام اسامی سلسله آرته داین را ندارد!
این متن تا سدهٔ دوازدهم میلادی از متون بانفوذ به شمار می‌آمد تا این که در آن سده دیگر در دسترس نبود و ناپدید شد. متن آرته‌شَستره سرانجام در سال ۱۹۰۴ توسط «آر. شاماساستری» دوباره کشف شد و وی آن را در سال ۱۹۰۹ منتشر کرد. نخستین ترجمهٔ انگلیسی این متن در سال ۱۹۱۵ انتشار یافت.
شبکه تلوزیونی فرانسوی-آلمانی آرته سریال آکتور را برای پخش خرید و دوبله کرده است.آکتور به عنوان اولین سریال ایرانی با دوبله فرانسوی و آلمانی توسط پلتفرم و کانال آرته به صورت گسترده در اروپا پخش میشود.