آبلیمو

معنی کلمه آبلیمو در لغت نامه دهخدا

( آب لیمو ) آب لیمو. [ ب ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آبی که از فشردن لیموی ترش حاصل کنند :
آرزویی که ترا هست به آب لیمو
شرح آن راست نیاید به هزاران طومار.بسحاق اطعمه.

معنی کلمه آبلیمو در فرهنگ معین

( آب لیمو ) [ فا - سنس . ] (اِمر. ) آبی که از فشردن لیمو ترش به دست می آید.

معنی کلمه آبلیمو در فرهنگ عمید

( آب لیمو ) آبی که از فشردن لیموی ترش می گیرند.

معنی کلمه آبلیمو در فرهنگ فارسی

( آب لیمو ) ( اسم ) آبی که از فشردن لیموی ترش ) گیرند عصار. لیمو .
آبی که از فشردن لیمو ترش حاصل کنند

معنی کلمه آبلیمو در ویکی واژه

آب‌لیمو
آبی که از فشردن لیموترش بدست می‌آید.
(گفتگو): لهیده و نرم شده لیمو، میوه‌ای که آن را فشار داده باشند تا آب آن جدا و جمع شود، به نحوی که با مکیدن و مانند آن بتوان آب آن را گرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه آبلیمو

حبوباتِ از شب قبل خیس شده و در قابلمه مناسبی با گوشت، دنبه و پیاز روی حرارت ملایم پخته می‌شود؛ زمانی که گوشت نیم‌پز شد سیب زمینی، گوجه و رب گوجه به همراه فلفل و زردچوبه به آن اضافه می‌شود. پس از جا افتادن آبگوشت در نهایت مقداری نمک و آبلیمو به آن اضافه می‌کنند. برای سرو کمی از دنبه را کوبیده و مقداری از آن را داخل ظرف هر نفر می‌ریزند و سپس آب آبگوشت را هم با مقداری گوشت داخل ظرف هر نفر اضافه می‌کنند. استخوان‌های بقیه گوشت را جدا کرده و با حبوبات و سیب زمینی بدون آب به شیوه گوشت‌کوبیده سرو می‌کنند.
آش کدو نوع دیگری از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این نوع آش از کدوحلوائی، عدس، برنج، پیاز، آبلیمو، شکر، روغن و نمک استفاده می‌شود و این آش با نعنا داغ تزئین و مصرف می‌شود.
آبلیمو عصاره ای است که از لیمو می‌گیرند. هر صد گرم آبلیمو به‌طور متوسط ۵۲ میلی‌گرم (یا ۳۹ میلی‌گرم) ویتامین سی دارد که برای بدن حیاتی است. جوان سازی پوست، بهبود هضم غذا، ضد عفونت، کمک به کاهش وزن، کاهش قند خون، کاهش بیماری‌های قلبی، جلوگیری از سرطان و کاهش التهاب از جمله فایده‌های آبلیمو عنوان شده‌است. همچنین آبلیمو را در درمان ۲۲۰ بیماری، مؤثر دانسته‌اند.[منبع بهتری نیاز است]
آبگوشت فلفل همدانی یکی از خوراک‌های سنتی استان همدان است. مواد این آبگوشت را گوشت گوسفندی با استخوان، نخود، فلفل سبز همدان، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، سیب زمینی، زیره سبز، آبلیمو و زنجبیل تشکیل می‌دهد.
آش شلغم نوع دیگری از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این نوع آش از شلغم، لپه یا عدس، برنج، پیاز، آبلیمو، شکر، روغن و نمک استفاده می‌شود و این آش با نعنا داغ تزئین و مصرف می‌شود.