آب تره

معنی کلمه آب تره در لغت نامه دهخدا

( آب تره ) آب تره. [ ت َ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) گیاهی است آبی با برگهای مایل بتدویر و زبانگز چون ترتیزک و در چهارمحال اصفهان آن را بَکلو گویند، و آن از احرار بُقول است.، ابتره. [ اَ ت ِ رَ ] ( اِخ ) نام آبی بنی قشیر را.

معنی کلمه آب تره در فرهنگ عمید

( آب تره ) = بولاغ اوتی

معنی کلمه آب تره در فرهنگ فارسی

( آب تره ) ( اسم ) از تیر. چلیپائیان با ارتفاع ۱٠ تا ۶٠ سانتیمتر که غالبادر کنار جویبارها و مسیرجریان آب روید . گلهایش کوچک و سفید و بصورت خوشه است بولاغ اوتی شاهی آبی.
گیاهی است آبی با برگهای مایل بتدویر و زبانگز

معنی کلمه آب تره در ویکی واژه

آب‌ تره
(گیاهی): گیاهی که در کنار جوی‌ها می‌روید و برگ‌های آن از سبزی های خوردنی است و گل‌های سفید کوچک دارد؛ بولاغ اوتی، شاهی آبی.

جملاتی از کاربرد کلمه آب تره

خدای عزوجل همی گوید، «یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فالئک هم الخاسرون هرکه مال و فرزندان، وی را از ذکر خدای سبحانه و تعالی غافل گرداند وی از جمله زیانکاران است» و رسول (ص) گفت، «دوستی و جاه و مال و نفاق را اندر دل چنان رویاند که آب تره رویاند». و گفت (ص)، دو گرگ گرسنه در رمه گوسفند چندان تباهی نکنند که دوستی مال و جاه در دین مرد مسلمان کند» گفتند، «یا رسول الله بدترین امت که اند؟» گفت، «توانگران» و گفت، «پس از من قومی پدید آیند که طعامهای خوش گوناگون و جامهای لونالون و زنان نیکو روی و اسبان گرانمایه همی دارند و شکم ایشان به اندکی سیر نشود و به بسیاری نیز قناعت نکنند. همه همت ایشان دنیا باشد، دنیا را به خدایی گرفته باشند و هرچه کنند برای دنیا کنند عزیمت است از من که محمدم که هرکه ایشان را دریابد از فرزندان فرزندان شما که بر ایشان سلام نکنند و بیمار ایشان را نپرسند و از پس جنازه ایشان فرا نشوند و بزرگان ایشان را حرمت ندارند و هرکه کند یاور باشد بر ویران کردن مسلمانی».